ÅTGÄRDSTID VID LARM
SOB har en mycket kort åtgärdstid vid larm. Vi har alltid personal i tjänst som innebär att en normal utryckningstid ligger på 4–8 minuter – alla dagar, dygnet runt!
Larmutryckning
Vi gör alltid vårt yttersta för att så snabbt som möjligt vara på plats vid larmutryckning. Vi har i skrivande stund en genomsnittlig utryckningstid på 7 minuter vid inbrottslarm. Naturligtvis kan vi ej påverka omständigheter som väder eller rådande trafiksituation.
SOB kan leverera ett helhetsansvar vid återställning av fastighetsskador som har uppkommit vid exempelvis inbrott, brand, rök, vatten och skadegörelse till ursprungligt skick.
Vid larm eller skada levererar vi följande:
• Larmutryckning (snabba insatser vid konstaterat inbrottslarm)
• Tillfälliga stationära bevakningar
• Brandsläckning (vid mindre bränder)
• Kontakt med berörd myndighet (polis, brandkår, SOS larmcentral)
• Provisoriska reparationer på fastighet (efter brand, vattenskada, inbrott, skadegörelse och liknande)
• Klottersanering
• Låsjour
Larmcentral – Falck
Falck Larmcentral är en del av Falckkoncernen som finns i 43 länder på fem kontinenter och sammanlagt omsätter över 11 miljarder kronor. De har ansvar för verksamheter som är nära människors vardag och som representerar en grundläggande trygghet för vårt samhälle.
Falck Larmcentral har varit verksam i närmare 40 år vilket innebär att man har lång och framgångsrik erfarenhet av att hantera både inkommande larm samt att hantera dygnet-runt-”Contact Center”-tjänster såsom jourtelefon och störningsjour.
Larmcentral – SOS Alarm
SOB har samarbetat med SOS Alarm sedan 1985. SOS Alarm tar emot och hanterar samtliga larmsignaler via traditionella överföringsprotokoll dygnet runt och året runt. I samarbete med SOS Alarm har SOB färdigupprättade instruktioner för att kunna utföra efterfrågade åtgärder vid larm.
Rapportering och återkoppling
Vid varje larmåtgärd/väktaråtgärd kommer en väl dokumenterad rapport/redovisning skickas elektroniskt till kommunens kontaktperson(er) varje dag. Redovisningen kommer att innehålla samtliga punkter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget.
Rapporterna skapas elektroniskt redan hos larmcentralen och sänds till jourhavande väktare. Väktaren fyller i resterande uppgifter efter utförd utryckning. En färdig rapport skickas sedan omgående elektroniskt via GPRS till den anläggningsansvariges e-post.
Utöver utfört arbete innehåller rapporterna fel och brister som väktaren upptäcker på plats. Vid behov kan även bilder bifogas till rapporten samt förslag på åtgärd av upptäckt brist.
Det förebyggande arbetet med förslag på åtgärd för att undvika liknande händelser bygger till stor del på dessa rapporter.